Головком Залужний і медсестри з ВР
Останнім часом в українських ЗМІ та соцмережах інколи проходить критика на адресу Головкома Залужного з боку деяких блогерів і депутатів ВР.
Особливо у цьому відзначилась лікарка Мар’яна Безугла, яку вітром долі випадково занесло у Комітет ВР з питань безпеки, оборони і розвідки, з трибуни якого вона вчить військових – як вони повинні воювати.
Днями деякі її колеги спробували звинуватити Залужного в тому, що він пише статті не для українських, а західних ЗМІ, посилаючись на статтю в CNN, а також в тому, що він у статті підіймає нібито банальне питання про дрони, не займається корупцією в ТЦК і т.п.
Я спробував зробити маленьке розслідування. Шукав першоджерело статті по часу публікування. Знайшов. Це сайт ЗСУ. 1 лютого 19:25 вечора. Різниця в часі зі штаб-квартирою CNN у США – мінус 7 год. 19:25 мінус 7 год. = 12:25. А стаття у CNN опублікована о 15:51. Таким чином CNN запізнились з копіпастом приблизно на 3,5 год.
Висновок: Залужний написав статтю ні для українських ЗМІ, ні для закордонних, а на сайті ЗСУ. Тоді питання – чому критики Залужного посилаються лише на CNN? Якщо я в чомусь помилився – поправте.
Тепер щодо дронів. Авжеж, дрони – це не одкровення Апостола. Одкровення в іншому – що за два роки війни політичне керівництво країни лише зараз потроху починає їхнє серійне виробництво, і цей вид зброї по сьогоднішній день тримається на донатах цивільного населення і волонтерів.
А що до цього часу робило з цим МО разом з комітетом Безуглої – невідомо.
Медики хочуть спростити бюрократію? Це чудове рішення. Найкоротший шлях це зробити — поставляти все необхідне від наших західних партнерів напряму в ЗСУ, а не через МО, як прокладку.
Може після цього не буде виникати питання — чому 26 тисяч дронів довший час лежали на складах, а не на фронті, доки про це не забили тривогу офіцери ЗСУ і журналісти? Хтось покараний? Може Залужний заважав Умєрову і Безуглій направити дрони на фронт? Чому про корупцію в МО в першу чергу дізнаються журналісти?
Якби цим займався Комітет ВР з питань національної безпеки та оборони та органи внутрішнього контролю і безпеки МО, то може б і яєць по 17 грн для солдатів і картоплі по 22 грн за кг при роздрібній ціні на той час у 8-9 грн не було б, а винні у подібному були б покарані?
Окей, держава НАРЕШТІ взялась за виробництво дронів. ЗСУ у 2024 році чекають на обіцяний Президентом мільйон дронів. А хто керуватиме ними – хтось думав?
Зараз операторів безпілотників навчають як у державних закладах, так і у приватних — переважно в центрах, які створені та працюють на базах підприємств-виробників БпЛА. І всі стверджують про те, що запит армії на їх випускників набагато перевищує сьогоднішні можливості підготовки.
Може б Безугла з Умєровим зайнялась цим питанням?
Командир взводу «Роти крил» батальйону БпАК із позивним «Француз» підтверджує, що є велика проблема нестачі пілотів БплА і що він за те, аби «відправляти на навчання пілотів безпосередньо до виробників даного типу „крила“ — якщо ми кажемо про безпілотники літакового типу».
І ця проблема виникатиме й далі — якщо держава не дасть можливості різним навчальним центрам готувати людей і присвоювати їм військові облікові спеціальності.
Виробники могли б навчати набагато більше людей, але поки що вони це роблять за власний кошт.
Якщо державним підприємствам не вистачає наявної матеріально-технічної бази, то приватним волонтерам, які вже давно збирають дрони, потрібно лише одне — щоб замовник Умєров в особі Міністерства оборони просто сплатив за послугу з підготовки. Чи може Залужний цьому заважає?
Якщо законодавство не передбачає оплату МО приватним структурам, то може треба міняти законодавство? Може тут варто говорити про бюрократію?
Виконавчий директор Національної асоціації підприємств оборонної промисловості України (NAUDI) Максим Полив’яний сказав наступне:
«Міноборони не здійснює замовлення, не контрактує, не оплачує послуги з навчання операторів БпЛА, тому що відсутня як така нормативна законодавча база з цього питання у нашій країні».
То може медику і законодавцю Мар’яні Безуглій варто було б порушувати це питання, замість того, щоб вчити військових, як вони повинні воювати? Чи може їй Залужний у цьому заважає?
Однак Залужний про це не пише, щоб не нагнітати конфронтацію, створену ОП. Він також у статті уникає і питань його звільнення, де джерела інформації були з середовища ОП і що влада чомусь не хоче це коментувати.
Головком у статті говорить про інші речі, і стосовно безпілотників — не лише про кількість необхідних армії БпЛА, а насамперед про їх технологічний рівень і інші пов’язані з цим питання: розробки та наукового супроводу; виробництва та обслуговування; підготовки персоналу та узагальнення бойового досвіду; гнучкого фінансування; логістики.
Для цього, за переконанням головкома, потрібно близько п’яти місяців. Залужний пише про шляхи виходу з позиційної війни.
Може для медсестер з ВР такі речі здаються банальними, однак на практиці ми бачимо з цим великі проблеми.
То хто про них має писати – той, хто більше в цьому розуміється, чи медики?
Завдання Залужного – воювати. Для цього йому потрібні три речі: люди, боєприпаси та зброя.
Для вирішення решту питань існує ВР, Кабінет Міністрів, Міністерство Оборони та інші державні структури.
Мар’яна Безугла, в силу обставин потрапивши у Комітет з питань нацбезпеки, оборони і розвідки, також звинувачувала Залужного – чому у 2024 році не закладена закупівля турнікетів.
В Україні на десятому році бойових дій досі не було централізованої закупівлі турнікетів. Тому, з причини недостатньої роботи влади у цьому напрямку, крім держави, цим займаються міжнародні та українські волонтерські організації, окремі підрозділи, благодійні фонди, приватні військові особи та їхні родичі. Але вони не розуміються у якості цих виробів.
Проте, є відповідальні за це, просто медик-законодавець, роблячи вигляд розумної людини, лінується поцікавитись – хто відповідальний. Це «Командування медичиних сил» при Міністерстві Оборони (після того, як Умєров звільнив Тетяну Остащенко — Анатолій Казмірчук), а зараз це питання на себе бере агентство Міноборони — ДП «Державний оператор тилу», директором якого є Арсен Жумаділов, а фінансує це МО в особі Умєрова, тому питання – до них.
А краще – не задавати жодних питань, не демонструвати свою тупість, а займатись тим, чому навчили у Національному медичному університеті імені О. О. Богомольця. А якщо медику вже так хочеться керувати армією, то може, замість вчити генералів воювати, краще запитала себе – де вона була два роки, коли Україна закуповувала неякісні китайські турнікети, які не рятували солдат, а спричиняли їх загибель і навіть не числились у міжнародному протоколі TCCC (Tactical Combat Casualty Care). В Україні турнікети не перевіряють на державному рівні через відсутність офіційних вимог та експертизи, і лише зараз, через два роки повномасштабної війни, почали відправляти їх на тестування TCCC.
Де план Безуглоїї? Чи може цим повиннні були займатись не такі як Безугла, а Залужний?
Що стосується питань мобілізації, то, згідно з буквою закону, ТЦК утворюються, ліквідуються, реорганізовуються Міністерством оборони України та підпорядковуються Командуванню Сухопутних військ, тобто генерал-полковнику Сирському, і узгоджує основні питання діяльності з Генштабом ЗСУ (Генерал-лейтенант Шаптала) та Міноборони (Умєров).
Про це йдеться у статті 2 ПОЛОЖЕННЯ про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 154.
Звідси виходить, що за роботу ТЦК відповідають Сирський, Умєров і Шаптала, і в першу чергу Сирський, бо ТЦК підпорядковуються Командуванню Сухопутних військ
Отож, про небачену корупцію в ТЦК треба питати з них. Звісно, що, якщо йти суто вище по вертикалі влади, то можна дійти і до Залужного, і до Зеленського, і то, до Залужного лише по лінії Сирського і Шаптали, бо Умєров підпорядковується лише Президентові. Але, стосовно відповідальності за роботу ТЦК, то це чітко прописано у «Положенні про ТЦК». Звісно, що, якщо йти суто вище по вертикалі влади, то можна дійти і до Залужного, і до Зеленського, і то, до Залужного лише по лінії Сирського і Шаптали, бо Умєров підпорядковується лише Президентові. Але, стосовно відповідальності за роботу ТЦК, то це чітко прописано у «Положенні про ТЦК», де передбачено підпорядкування Командуванню Сухопутних Військ, тож питаннями мобілізації і боротьби з корупцією в ТЦК безпосередньо має займатись Сирський. Якщо з цим не справляється, то вочевидь треба знімати, а не пропонувати його кандидатуру на посаду Головкома, як це за інформацією ЗМІ хоче зробити Офіс Президента.
Також Залужному закидають відсутність оборонних споруд. Стосовно будівництва оборонних фортифікацій починати треба з фінансування. 29 грудня 2023-го року Кабінет міністрів ухвалив постанову № 1415, якою доручив Міноборони профінансувати будівництво військових інженерно-технічних та фортифікаційних споруд адміністраціями областей, які можуть закуповувати товари, роботи та послуги для їх будівництва. У п.1 Постанови сказано (цитата): «Для підвищення обороноздатності держави на період воєнного стану в Україні Міністерству оборони, обласним, Київській міській, районним військовим (державним) адміністраціям, військовим адміністраціям населених пунктів, Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури забезпечити будівництво військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд (далі — фортифікаційні споруди) за рахунок і в межах видатків державного бюджету, місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством»
Для цього потрібна і відповідна техніка. Замовниками цих робіт можуть бути Міноборони, Державна спеціальна служба транспорту і Держагентство відновлення та розвитку інфраструктури. Тож схема тут проста: Міноборони фінансує, адміністрації областей забезпечують будівництво. Де ви тут побачили Головнокомандуючого? Чи може тупі невігласи вважають, що Залужний за власний кошт має закупити будматеріали, зняти з окопів солдат і відправити їх лопатами будувати оборонні споруди? Єдине, чим він тут може допомогти, згідно п.2 Постанови — ухвалити рішення про кількість та місця будівництва об’єктів з урахуванням пропозицій військового командування на місцях, що у свою чергу забезпечить врахування особливостей ситуації на всіх ключових напрямках фронту.
Тож подібні претензії на адресу Залужного — це поєднання банальності та дурості, в купі з непрофесійністю та спробою перекласти на нього чиюсь відповідальність.
Я розумію, що у 2019 році обставини склалися так, що питаннями оборони у відповідному комітеті ВР змушені займатися медсестри, лікарі, артисти, підприємці і т.п., але, перед тим, як критикувати Головкома ЗСУ, може би законодавцям спочатку варто би було хоча би ознайомитись з Положенням про ТЦК та іншими нормативними актами, чи у цьому їм теж заважає Залужний? Колись Лєнін казав, що навіть і кухарка може навчитись управляти державою, але, що з цього виходить, історія постійно вчить.
Треба зрозуміти, що Головнокомандувач, який пише про потребу змінити стратегію, власне і говорить про це, щоб перемагати — не самому, а разом з усіма, хто за це відповідальний, бо його завдання — воювати, а для забезпечення умов для цього існують відповідні структури, у яких, на жаль, в силу вище викладених причин, засіли популісти та нездари.
Ну і вкрай соромно з боку ОП спостерігати мовчання, яке затягнулося стосовно відставки Залужного. Чому замість влади про це говорять блогери та журналісти?