На ТОТ Херсонщини школярам нав’язують фейки радянської пропаганди про Другу світову – Херсон

Один з пріоритетних напрямків пропагандистської обробки росіянами мешканців окупованих українських територій – вплив на свідомість школярів. І для цього нерідко використовується радянський спадок у вигляді певних ідеологем і штампів.

Що кажуть окупанти

Нещодавно в Росії і на окупованих територіях загарбники провели онлайн-гру «1418», присвячену подіям Другої світової війни, точніше, штучно відокремленому радянськими, а згодом і російськими історіографами її періоду, який радянська пропаганда називала «Велика вітчизняна війна».

– Понад 300 школярів Херсонської області вперше взяли участь у Всеросійській онлайн-грі «1418». Гра присвячена подіям Великої Вітчизняної війни, яка тривала 1418 днів. На Херсонщині гру провело Херсонське регіональне відділення партії «Єдина Росія» спільно з міністерством освіти регіону. «”Завдання гри складено на основі спогадів ветеранів ВВВ, архівних документів та історичних фактів. Особливу увагу було приділено питанням про серію наступальних операцій, проведену ЗС СРСР у 1944 році», – розповів депутат фракції «Єдина Росія» Херсонської обласної думи Тамерлан Цаликов,

йдеться в повідомленні окупаційного телеканалу «Таврія».

Російські і місцеві прокремлівські медіа зазначають, що гра «1418» є важливою складовою підготовки до однієї з наймасштабніших російський пропагандистських акцій – «Диктанту Перемоги».

Чому це неправда

Назва пропагандистської акції, якою за своєї сутністю є гра «1418» – це кількість днів від 22 червня 1941 року до 9 травня 1945-го, тобто це – тривалість «Великої Вітчизняної війни».

«Велика Вітчизняна» – штучно відокремлений радянськими історіографами період Другої світової війни, коли основними воюючими арміями були Червона Армія СРСР і Вермахт (війська гітлерівської Німеччини), а бойові дії значною мірою велися на території СРСР.

При цьому не приділялося уваги тому, що ця територія не була тоді єдиним театром воєнних дій. Наприклад, йшла Північноафриканська кампанія 1940-1943 років, у якій брали участь на одному боці – війська гітлерівської Німеччини та Італії, на іншому – війська Великої Британії і США.

Радянський пропагандистський наратив про «Велику Вітчизняну» насаджувався ще й для того, щоб зменшити у сприйнятті населенням СРСР значення участі у Другій світовій війні Великої Британії і США, які залучили до участі в Північноафриканській кампанії загалом 230 тис. військових, 1440 танків, 2311 гармат і 1500 літаків. Німеччина, яка взяла участь в цій кампанії, виконуючи союзницькі обов’язки в рамках договору з Італією, задіяла  80 тис. людей, 540 танків, 1219 гармат і 350 літаків. Втрати німецько-італійської армії становили близько двох третин особового складу і техніки.

Тобто, Північноафриканська кампанія відволікла досить таки значні сили Німеччини та Італії від участі в бойових діях в Європі і, зокрема, на території СРСР. Перемога країн антигітлерівської коаліції в цій кампанії мала неабияке стратегічне значення.

Але радянські історики намагалися звести до мінімуму оприлюднення (насамперед – для школярів) інформації про інші події Другої світової війни, щоб підкреслити, як стверджувала тодішня пропаганда, «вирішальну роль Радянського Союзу в перемозі над фашизмом».

Проте головною метою радянського пропагандистського, з великого рахунку, фейку про «Велику Вітчизняну» і «1418 днів» було приховування періоду участі СРСР в Другій світовій війні фактично на боці гітлерівської Німеччини.  

1

Під час Другої світової війни Радянський Союз окупував та анексував кілька країн та окремих територій, фактично переданих Німеччиною відповідно до секретного пакту Молотова-Ріббентропа 1939 року. До них належали східні регіони Польщі (увійшли до складу Української та Білоруської радянських соціалістичних республік (РСР)), а також Латвія (стала Латвійською РСР), Естонія (стала Естонською РСР), Литва (стала Литовською РСР), частина східної Фінляндії (стала Карело-Фінською РСР) та східна Румунія (стала Молдавською РСР та частиною Української РСР). Крім пакту Молотова-Ріббентропа та повоєнного поділу Німеччини, СРСР також окупував та анексував Закарпаття у Чехословаччини у 1945 році (стала частиною Української РСР).

Радянські окупації позиціонувалися за часів СРСР як «визволення і порятунок» населення загарбаних територій. Зараз російська пропаганда так само позиціонує окупацію Росією українських територій.

Метою гри «1418» було не тільки підживлення старого радянського пропагандистського фейку. Під час гри йшлося й про «10 сталінських ударів». Це – радянська ідеологема, загальна назва низки найбільших наступальних стратегічних операцій, проведених у 1944 році Червоною армією.

Спочатку ці операції не об’єднувалися під загальною назвою, вони планувалися та проводилися, виходячи з логіки подій та загальних стратегічних завдань цього періоду війни. Вперше десять ударів були перераховані Сталіним у першій частині доповіді «27-та річниця Великої Жовтневої соціалістичної революції» від 6 листопада 1944 року на урочистому засіданні Московської міської ради депутатів трудящих.

Невдовзі після цього з’явилася ідеологема, що прославляє Сталіна, – «Десять сталінських ударів». Цей вислів перестав використовуватися в радянській літературі та публіцистиці невдовзі після смерті Сталіна. Ідеологема знову введена в обіг у підручнику «Історія Росії» під редакцією Володимира Мединського.  

1

Тобто, гру «1418» можна вважати ще й пропагандистською акцією, влаштованою для реабілітації та героїзації Йосифа Сталіна.

Чому це важливо

Одне з першочергових завдань російської пропаганди – формування у росіян та мешканців окупованих територій міфологічної свідомості в рамках концепції «руського миру».

Культ перемоги та непереможності – одні з важливих складових частин концепції «руського миру», який є жорсткою ідеологією, яка передбачає і наявність певної міфології.

Складові ідеології «руського миру»: ідеї величі у поєднанні з ідеями переслідування, наративи про богообраність та особливість історичної місії, протиставлення слов’янського світу та західної цивілізації, переконаність в тому, що «слов’янські струмки мають злитися в російському морі». Ще одна важлива складова цього культу – допустимість необмеженого насильства заради доброї мети.

Саме тому для російських пропагандистів дуже важлива приватизація перемоги над гітлерівською Німеччиною, яка позиціонується як одна з найбільших перемог «руського миру». Як перемога, яку «руський мир» нібито здобув самостійно, майже без підтримки союзників.

Свого часу, особливо за президентства Віктора Януковича, «руський мир» наступав і в Україні за усіма напрямками. В першу чергу тоді насаджували культ «радянської Перемоги», супроводжуючи це такими атрибутами як радянський червоний «прапор Перемоги» і «георгіївська стрічка». Вони, до речі, з лютого 2022 року активно використовуються і на загарбаних українських територіях як свого роду маркери російської окупації.

Насаджування, особливо – в школах, концепції «Великої Вітчизняної війни» і «радянської Перемоги» – свідчення намагання окупантів ще глибше закріпити ідеологію «руського миру» в свідомості мешканців тимчасово підконтрольних їм українських територій. В тому числі – Херсонської області. 

Дана публікація була підготовлена за підтримки Фонду “Партнерство задля стійкості України”. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю ГО “Херсонська обласна агенція громадської журналістики МІСТ” і не обов’язково відображає позицію Фонду та/або його фінансових партнерів

Джерело